woensdag 4 juni 2014

Mijn verblijf in Japan (6)

Hallo allemaal!

Ik heb het de laatste tijd zo druk met leuke dingen doen dat ik er bijna niet aan toe kom om een bericht te schrijven. Inmiddels alweer een tijdje terug paste ik voor het eerst een echte kimono aan en deed ik een theeceremonie. Daarna bezocht ik m'n eerste schrijn (een jinja). Met school gingen we naar een soort gemeentelijke instantie van Fukuoka,waar we allemaal praatjes in keigo aanhoorden in een mooie vergaderzaal. Tina hield een mooie speech namens de studenten uit Leiden. Twee dagen later was het tijd voor m'n allereerste honkbalwedstrijd ooit. Ik wist al dat honkbal (yakyuuu) de grootste sport is in Japan, maar had er nog niet bewust over nagedacht om ook eens naar een wedstrijd te gaan. Maar onze docenten waren heel aardig om ons gratis tickets te geven als we wilden, voor de wedstrijd Fukuoka Softbank Hawks tegen het team uit Hiroshima. Het was een hele gave ervaring. We hadden, zo beseften we achteraf, hele goeie plaatsen. De sfeer was heel fijn, mensen waren enthousiast de spelers aan het aanmoedigen en het was vooral fijn dat je precies kon zien wat er gebeurde op het veld, ook te volgen op de grote schermen. Na de game bemachtigde ik nog even het shirt van de beste Japanse speler van de game en gingen we weer naar huis, een mooie ervaring rijker. Na een paar dagen school, wat potjes Mahjong en Magic the Gathering, was het weekend aangebroken, en dat weekend stond in het teken van Nagasaki! Met een groep reisden we af naar de stad waar 10 van onze studiegenootjes momenteel studeren. Het was een geslaagd weekend,waarin ik één van de mooiste nachtuizichten ter wereld zag, Dejima heb bekeken, voor het eerst naar een onsen (hotspring) ben geweest, afgesloten met nog wat shoppen en een stop bij een arcade hal waar je allerlei leuke spellen kon spelen. De zaterdag heb ik meer gelopen dan ik hier op een dag heb gelopen denk ik. Ik was toch wel blij toen ik weer lekker thuis was in Fukuoka, moe en voldaan.
Afgelopen zaterdag zaten we lekker in een parkje in de schaduw, die dag was het 31 graden en de zon brandde flink. Zondag bezocht ik een kerk in Tenjin, en die middag gingen we voor de tweede keer naar een honkbalwedstrijd. De docenten hadden weer tickets gegeven (zo aardig!), en deze keer tegen niemand minder dan Tokyo. Het spel was heel spannend en duurde deze keer wel 5 uur! uiteindelijk eindigde het in een gelijkspel, dus geen vuurwerk deze keer, maar het was weer genieten! 's Avonds gingen we nog eventjes batten, om zelf ook nog even te kunnen slaan en toen hielden we het weer voor gezien.
Het is alweer juni. We moesten voor 1 juni aangeven in welk cluster we willen volgend jaar, dus het was tijd om knopen door te hakken. Ik heb me ingeschreven voor het Linguistics cluster, hopen dat het lukt, want de plaatsen zijn vrij beperkt. Ik heb ook maar gelijk besloten welke minor ik wil gaan doen, en Taalwetenschap leek me met afstand het leukste (na heel vaak overwegen). Dus, hopen dat alles doorgaat en gecombineerd kan worden! :)

2 opmerkingen:

  1. Het schiet al weer op, je bent alweer met de laatste maand bezig! Leuk weer te lezen wat je allemaal gedaan hebt, jullie hebben het er maar druk mee!
    Liefs, mem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ontzettend leuk om al je bezigheden in het verre Japan te lezen:) Nog een fijne en gezellige laatste maand toegewenst!
    Groetjes,Brenda

    BeantwoordenVerwijderen