zaterdag 5 april 2014

Mijn verblijf in Fukuoka, Japan (deel 1)

Inmiddels zit ik al een paar dagen in Japan, waar ik de komende drie maanden zal studeren aan een taalschool. Voordat ik vertrok, heb ik wat omiyage gemaakt, soort van souvenirs die typisch Nederlands zijn om als bedankje te geven aan docenten of vrienden. In de verpakking zitten Wilhelmina pepermuntjes. De kleuren lijken wel vrij Nederlands denk ik, en achterop zit nog een handmade stempel. Ik ben benieuwd hoe ze het zullen vinden.



Foto's die ik in Japan maak ga ik niet allemaal hier op mijn blog posten, maar ik ga binnenkort een fotoalbum aanmaken op Facebook daarvoor. 
Ik ben veilig aangekomen hier, rond 20u lokale tijd, hartelijk ontvangen door een paar van onze docenten. Mijn eerste vliegreis beviel goed. Helaas heb ik niet kunnen slapen en de luchtdruk plaagde mijn oren, maar het eten was lekker en alles kon niet op tegen het prachtige uitzicht dat ik af en toe kon bewonderen vanaf mijn mooie raamplek. Geen vertraging gehad, en ook niet eens een jetlag, hoewel je wel soort van een dag overslaat omdat je alleen maar een beetje aan het zitten, wachten, en rondslenteren bent. Mijn wekker ging een eigen leven leiden, had waarschijnlijk wel last van een jetlag, want de tijd op mijn wekker liep sneller dan de normale tijd, wat leidde tot een verslaping van anderhalf uur in mijn voordeel (oftewel om half 7 opgestaan i.p.v. 8 uur) en veel gehaast voor niks. Dus die is gauw weer losgekoppeld van de wereldstekker om verdere verwarring te voorkomen. Toen we aankwamen was het aangenaam, zo'n 18 graden, maar de afgelopen dagen is het een beetje regenachtig en best wel koud, rond de 12 graden. Maandag zou het weer mooier weer worden, rond de 20 graden. Nu nog best koud dus, maar er liggen nog een paar stralende maanden in het vooruitzicht, dus die paar daagjes overleven we ook wel. 
De eerste inkopen zijn gedaan. Van klein naar groot is een aantal begrippen belangrijk als het gaat om eten en drinken. De kleinste is de vending machine (jidouhanbaiki), een automaat waarbij je voornamelijk drinken kunt kopen, te vinden op bijna elke straathoek, altijd handig. Daarna heb je de convenience store (konbini), mini-supermarktjes die 24/7 open zijn. De supermarkten (suupaa) zijn geloof ik ook nog eens tot 00u open. Wat een gemak, dat ga ik echt missen in Nederland. Daarnaast is de 100-yen store (hyakuensutoa) ook superhandig, want ze hebben veel handige dingen, net een soort Action, maar bijna alles kost maar 100 yen (omgerekend zo'n 80 cent). 
Brood blijken ze hier toch wel te hebben, en het is lekker, al is het wel witbrood en heel dik. Af en toe probeer ik eens wat nieuwe dingen om af te strepen op mijn bucket list. Het eerste wat ik geprobeerd heb, toen ik gister kersenbloesems (sakura) ging kijken, was takoyaki. Dat kende ik van naam al, en ik moest het toch eens hebben gegeten, vond ik. Het is een bal met een soort pannenkoekmix-omhulsel met saus erover en octopus binnenin. Jups, octopus. Het was op zich wel lekker, maar na twee stuks hoefde ik echt niet meer en ik denk ook niet dat ik het voor een tweede keer ga bestellen. Het tweede was dango, dat zijn soort bolletjes snoep op een stokje. Het is zacht en plakkerig qua structuur, smaakt gewoon zoetig, maar suikerachtige snoepjes zijn niet echt mijn ding, dus dat was denk ik ook alleen voor een keertje. Na de mooie kersenbloesems en nog wat shoppen in Tenjin, Fukuoka city, gingen we eten bij yoshinoya, alweer een begrip. Dat is soort van het fastfoodrestaurant van Japan. Fastfood, maar dan vooral eten dat snel klaar is, en niet per se ongezond. In tegenstelling tot... (Ja, stiekem heb ik hier ook al bij de McDonald's gegeten) Deze keer curry rijst (karee raisu) geprobeerd. Was goedkoop en heerlijk, dus hier wil ik zeker vaker eten! Binnenkort maar eens kijken of die hier ook in de buurt zit, want voor Tenjin moet je eerst een kwartier met de metro. Nederlands eten ga ik voorlopig in ieder geval niet eten, er is hier zoveel lekkers!
Tot nu toe heb ik elke dag heel veel nieuwe indrukken. Ik heb de eerste kennismakingen gehad met onze taalschool, sommige docenten hielden een praatje en daarbij zijn alle clichés over Nederland weer voorbij gekomen, en inmiddels weet ik dat ik vanaf maandag elke schooldag college heb van ongeveer kwart over 1 tot half 5 's middags. 
Na een paar drukke dagen met veel rondlopen, winkeltjes en mega winkelcentra bekijken, dingetjes kopen waaronder leuke Magic kaarten, spelletje spelen met studiegenoten enzo, heb ik vandaag even rustig aan gedaan en ben ik begonnen met het schrijven van een dagboek. Op mijn kamer heb ik geen wifi, alleen internetkabel voor m'n laptop, en ik zag in Tenjin dat mijn mobiel volstroomde met app'jes en wat sms'jes. Stuur bij voorkeur dingen via mail of facebook, want bovenstaande kan ik hier niet lezen. 

Alles gaat goed hier, foto's volgen binnenkort. Groetjes uit Japan!

2 opmerkingen:

  1. Leuk om te lezen Dinette, ook leuk later voor jezelf om alles nog een keer na te lezen!
    'k Ben benieuwd naar je foto's natuurlijk! :)
    Liefs mem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Dinette, leuk dat je schrijft over Japan. Erg interessant. Hoop dat je een hele leuke tijd krijgt daar. gr. tante margriet

    BeantwoordenVerwijderen